Reklama
 
Blog | Kateřina k

Doteky finanční krize v příštích letech

Hroucení americké burzy v minulých týdnech přineslo vrásu na čele nejenom brokerům a lidem v této záležitosti přímo zainteresovaným, ale také všem ostatním, kteří díky mediální masáži mohli rapidní pokles akcií sledovat téměř v přímém přenosu.

Zprávy podávané často stylem alarmující požární sirény nenechaly chladným nikoho, a ani nemohly; člověk totiž mohl velmi rychle nabýt dojmu, že celá naše kulička Země stojí, resp. je uhnětena právě na vratkých pseudohodnotách zvaných „hodnota akcie“ existujících jenom v našich myslích, protože jsme si je tam tak nadefinovali a zanesli do grafů.

Ať je to, jak chce, faktem zůstává, že podle odhadů odborníků budou v příštích letech klesat investice nejenom do nejistých podniků a luxusních zábav typu exotická dovolená, ale i do automobilového průmyslu. Koupě nového auta se tedy ve většině domácností o nějaký ten rok odsune. Z opačného úhlu pohledu porostou investice do jistot, které budou vždy a všech okolností. Tedy jídlo, pití, alkohol a tabákový průmysl.

Máme se tedy bát útlumu tak skvělého odvětví, jako je wellness, jehož boomu jsme byli v posledních 12 měsících či více svědkem? I když z médií už zaznívají poplašné zprávy o klesajících výdajích domácností a že lidé začínají šetřit, přední ekonom Pavel Kohout na jedné veřejné přednášce predikoval začátek krize v českých podmínkách až na příští rok. „HDP teď ještě zatím roste, hůř teprve bude.“ Nikoliv ale natolik, aby se dalo mluvit o krizi v pravém slova smyslu. „Tu poslední skutečnou zažil svět po krachu americké burzy ve 30. letech. Při tříprocentním růstu HDP české ekonomiky, který očekávám v roce 2009, by se nemělo mluvit o krizi, ale spíš o stagnaci hospodářského procesu,“ tvrdí ekonom. V případě amerického trhu se už podle něj ale o menší krizi mluvit dá, a dokonce je možné i stanovit její vrchol. „Plus-mínus-autobus, jak říkáme my ekonomové, v polovině příštího roku. Růst HDP ve výši jednoho procenta, který se v Americe očekává, už poněkud krizi připomíná,“ předpovídá Pavel Kohout.

Takže, milí čtenáři: Až se vás zase příště budou média snažit zavléct do víru svých poplachů-potlachů, nedejte se. Palcové titulky či libozvučné headliny (upoutávky) ve zprávách mají úkol jediný: Upoutat vaši/naši pozornost. Jak se zprávami naložíme, je ale už na každém z nás.

Reklama