Reklama
 
Blog | Kateřina k

Dítě na mediálně-politickém oltáři

V předvečer Vánoc (i když ne všichni je slaví) nelze prvního listopadu při čtení zpráv na českých informačních serverech nevzpomenout slavnou oslavu narození Toho Jediného veselou melodií doprovázenou slovy „… že jest narozen, v jeslích položen…“ Jenže tehdy bylo o KOM zpívat. Na rozdíl od oslavných novinářských zpěvů současných.

Ale k věci: Tak „manželce předsedy ČSSD“ se narodila dcera. Odhlédnuto od pojmenování této ženy, která jako by, již velmi mediálně známá, neměla své jméno, nebo jako by čtenáři nevěděli, která že Petra Paroubková byla těhotná a asi tak mohla porodit, mě spíš přivádí k údivu, co všechno se – kromě výše zmíněného – dá v jediné zprávě najít.

Tak nejdřív ono lidské: A co jako? Ovšem znalá zásad tzv. zpravodajských hodnot (určitých vlastností, jaké musí událost mít, aby zvýšila své šance stát se zprávou, a jako taková se dostala do mediálního prostoru) naprosto rozumím všem zpravodajským serverům, kteří s touto zprávou prvolistopadového dne vyrukovaly. Jako obyvatelka sdílející tento mediální prostor s ostatními, kterým není lhostejné, jak média zasahují do osobních životů, jako občanka, která řádně platí daně a dodržuje dopravní předpisy, nekrade a lže jenom výjimečně, se však divím právě tomu zpravodajskému serveru, na kterém jsem onu zprávu četla. Protože právě jeho považuji za objektivní informační studnici pro všechny, kteří chtějí poctivé informace, a ne bezbřehé a plytké rozemleté slovní směsi obalené dalšími nesmysly a naprostými zbytečnostmi.

Neboť jak jinak než jako plytké označit informace o dva odstavce níže: Lídr strany (56) má s bývalou ženou dospělého syna, před dvěma lety se mu narodila vnučka a svou o 21 let mladší ženu si vzal předloni na podzim. Ovšem pozor, tímto výčtem informační balast nekončí: Čtenáři si totiž dále mohli přečíst, že množina novorozenců počatých téměř doslova na půdě politické se rozrostla také o mimčo pánů rodičů z vrcholných řad (Z)zelených (samozřejmě s dodatkem, kolik dětí mají z manželství předešlých), či že počet svých ratolestí letos zvýšil i „oranžový“ Bohuslav Sobotka. Opomenuta nebyla ani čerstvá poslankyně Evropského parlamentu Andrea Češková, nejspíš proto, že otcem čerstvého potomka je herec, a co by to bylo za český mediální rybník, nebyly-li by zmíněny veleznámé veletoče z osobního života páně Topolánka.

Redaktor, či hlásná trouba?
Další údiv nad zprávou mě jal hned v jejím perexu: Redaktor neměl absolutně žádné zábrany zcela natvrdo jmenovat mediální agenturu, která tiskovou zprávu o narozené Paroubkově dceři vydala. No kde to jsme – takhle lacino dělat reklamu někomu, kdo to nemá zapotřebí a má dost prostředků na „standardní“ postup. Nehledě k tomu, že informace tohoto typu (jméno mediální agentury) zprávu nikam a nikterak neposunula, a jako taková tedy byla absolutně zbytečná. Stačilo trochu zapřemýšlet a celé to trochu přeformulovat. A ať mi nikdo netvrdí, že „na to nebyl čas“, jak se s oblibou nejrůznější informační „kopance“ omlouvají.

A tak jsme prvolistopadový den získali skvělý přehled všech porodivších političek obohacený o přidanou hodnotu: o zmínku, KOMU daná žena porodila (nejlépe nějakému svému kolegovi či jiné mediálně známé tváři popř. jménu), a kolik dětí má ten který z předešlého manželství. Radujme se, veselme se, alelůja!

A nakonec z ranku osobního: Pokud za zprávou na zpravodajském serveru stojí některý z mých přátel-bývalých spolužáků pracujících pro tiskovou agenturu, která daný server spravuje, nechť si mé výše uvedené komentáře nebere osobně, nýbrž profesně.

Reklama